Het B-rijbewijs

– Ruim 52 jaar ervaring
– Doof of slechthorend? Ook hier hebben wij ervaring mee!
– Bijles nodig? Ook hiervoor bent u aan het juiste adres!
– Liever rijles in het Engels of Duits? Geen probleem!

Opel Crossland X

Voor onze opleiding rijbewijs B (personenauto) werd door ons in augustus 2018 een nieuwe Opel Crossland X aangeschaft.

De Crossland X heeft een mooie uitstraling en een hoog bedieningsgemak. Met zijn 102 pk, ook voldoende vermogen om uiteindelijk een vlotte, doch veilige rijstijl te ontwikkelen.

Voor de les is o.a. gekozen voor een geïntegreerd  navigatiesysteem met live update, in hoogte verstelbare stoel en parkeersensoren. Uiteraard ontbreken ook ABS, stuurbekrachtiging en airco niet. Binnenkort zullen meer foto’s van de Cossland X worden geplaatst

Met betrekking tot de opleiding, heeft u de keus. Wilt u één les per week, of heeft het de voorkeur om wat sneller naar een examen toe te werken? Met de computer kunnen wij voor u ruim van te voren een examen kopen. Dus ruim van te voren weet u waar u aan toe bent. Wel dient u overdag beschikbaar te zijn, indien u een snellere opleiding wenst te volgen.

Onze lestijden starten normaal gesproken om 08.30 en eindigen om 20.30 uur. Hiervan kan soms worden afgeweken.
Wij lessen in beginsel met één leerling tegelijk, zodat u steeds ongeveer 1,5 uur van huis bent. Ook hiervan kan worden afgeweken. Waar een leerling wordt opgehaald en afgezet, wordt ook in onderling overleg geregeld. Een standaard les duurt dus 1,5 uur en kost 66 euro.

Tevens hebben wij ervaring met het geven van instructie aan niet horende kandidaten. Eventueel kunnen we lesgeven in de Engelse of Duitse taal.

Lessen en theorie

Uiteraard dien je op de dag van het praktijkexamen in het bezit te zijn van een geldig theorie certificaat. Om dit te leren verkopen wij theorieboeken. Daarnaast kunnen tijdens de lessen altijd vragen gesteld worden over de theorie. Blijven bepaalde onderwerpen toch lastig of onduidelijk? Dan maken we graag een afspraak om het even persoonlijk met je door te nemen.

Verkeersdeelneming

Bij de verkeersdeelneming handelt het uiteraard om het deelnemen aan het verkeer, op een vlotte, zelfstandige maar vooral ook veilige wijze. Dikwijls wordt gesteld dat je pas leert rijden als je het rijbewijs hebt, maar dat is niet helemaal waar. Je gaat meer vergelijkingsmateriaal krijgen, meer routine’s opbouwen en meer inzicht verwerven. Aan het eind van je rij-opleiding en op je examen moet je alle verkeerssituaties goed kunnen inschatten en veilig kunnen oplossen. Dus hetzelfde kunnen presteren als iemand die al jaren met een rijbewijs rijdt. Het zal alleen meer concentratie vergen.

Dat zal natuurlijk niet foutloos kunnen gebeuren, want we zijn allemaal mens. Alleen als iets niet helemaal lekker loopt, moet je het wel in de gaten hebben en het oplossen. Pas als het structureel fout is, of er wordt echt gevaar veroorzaakt of bijvoorbeeld geen voorrang verleend, ga je het examen niet halen. Dus foutjes mogen, maar het geheel moet er vlot, veilig en zelfstandig uit zien.

Bijzondere verrichtingen

Tijdens de les en ook met het examen krijgt de kandidaat opdrachten voor de bijzondere verrichtingen. Dat kan bijvoorbeeld als volgt: Ga maar rechtsaf en ergens in die straat moet je de auto parkeren. De kandidaat moet dan bepalen aan de hand van de omgeving en het verkeer wáár en hoé hij of zij gaat parkeren. Het geheel moet vlot, veilig en zelfstandig worden uitgevoerd.

De kandidaat krijgt twee bijzondere verrichtingen, waarbij er bij tenminste één opdracht achteruit moet worden gereden. We kennen de parkeeropdracht, de stopopdracht en de omkeeropdracht. Ook kan extra tijdens de rit de hellingproef worden uitgevoerd.

Parkeeropdracht:

Parkeren kan op veel manieren. Bijvoorbeeld gewoon recht langs het trottoir, voor- of achteruit in een vak wat haaks op de weg ligt ( de garagesteek ), in file voor- of achteruit. Het is maar net wat de kandidaat in de straat aantreft.

Stopopdracht:

Bij een stopopdracht moet de kandidaat stoppen achter een obstakel op een afstand van ongeveer twee meter, met de wielen in de rechtuit stand. Daarna bepalen of weer veilig kan worden weggereden en dat zelfstandig uitvoeren.

Omkeeropdracht:

Ook omkeren kan op diverse manieren. Bijvoorbeeld door middel van een halve draai als ter plaatse voldoende ruimte en zicht is, door middel van steken ( het ouderwetse straatje keren ), het steken met gebruik van een zijstraat of inrit. Alles mag, zolang het vlot, veilig en zelfstandig is.

Zelfstandig rijden

Tijdens het examen moet ook een stukje zelfstandig worden gereden. Dit kan de examinator op diverse manieren laten uitvoeren. Tijdsduur zal ongeveer 15 minuten zijn. Doel is niet dat persé de kandidaat op de plaats van bestemming komt, maar dat hij of zij de aandacht kan verdelen en vooral op de verkeersdeelneming blijft focussen.

Hieronder voorbeelden van zelfstandige verkeersdeelneming:

  • Als een kandidaat ter plaatse redelijk bekend is, mag hij of zij zelfstandig naar een bekende bestemming rijden.
  • Er kan opdracht worden gegeven om op basis van bewegwijzering een bepaalde bestemming te volgen.
  • Er kan een navigatieopdracht worden gegeven. Kandidaat moet dan de navigatie instellen en de route gaan volgen.
  • Er kunnen clusteropdrachten worden gegeven. Vergelijk dit maar met het vragen van de weg. Er worden twee tot vijf aanwijzingen gegeven en de kandidaat moet proberen deze te onthouden en zo de route te rijden.